|
Lågkolhydratkost bäst för typ 2-diabetes |
|
En granskning av elva studier gjorda på 402 personer med diabetes, genomförd av Cochrane-institutet, har visat att personer som åt en kost med låg glykemisk belastning fick en sänkning av sina blodsockervärden som var ungefär lika stor som tack vare de läkemedel som sätts in för att åstadkomma samma effekt. Studien visade att lågkolhydratskost hade en positiv effekt med färre attacker av lågt blodsocker.
Ytterligare en färsk studie, gjord av Duke University Medical Center, har kommit fram till att en lågkolhydratkost där man begränsar kolhydraterna till 20 gram per dag ger ännu större positiva effekter för typ 2-diabetiker. Av de patienter som fullföljde denna studie kunde 95 procent minska på, och i vissa fall helt sluta med, sin medicinering.
Enligt Eric Westman, läkare och en av de ledande författarna bakom studien, har det visats att patienter med typ 2 diabetes kan, med denna typ av kost, få en trefaldig förbättring i sin sjukdom.
- Det är enkelt, berättar Westman. Om du utesluter kolhydrater går ditt blodsocker ner. Du går också ner i vikt vilket sänker ditt blodsocker ytterligare.
http://www.sciencedaily.com/releases/2009/01/090105175326.htm
http://www3.interscience.wiley.com/homepages/106568753/CD006296.pdf
http://www.svd.se/nyheter/vetenskap/matklimat/artikel_2353643.svd
|